تصویرسازی مد

در دنیای امروز تصویرسازی روال بسیاری از کارها را ساده کرده است. با بهره گیری از تکنیک های تصویرسازی می توان هر آنچه را که در ذهن دارید روی تصویر پیاده سازی کنید. این هنر می تواند در دنیای مد نیز تاثیر بسزایی داشته باشد و تحول ساز آن شود. فرض کنید یک متخصص مد پیش از آنکه ایده های خود را به مرحله اجرا درآورد بتواند آن را روی کاغذ ببیند. آنگاه می تواند بسنجد که آیا طرح مورد نظرش می تواند برای مشتری جذاب باشد یا خیر و فیدبک آن را نیز بررسی نماید.
اهمیت تصویرسازی مد در حال حاضر به قدری بالاست که بسیاری از هنرمندان این روزها به این سمت گرایش پیدا کردند به همین علت ما نیز در این مقاله در نظر داریم راجع به آن به طور مفصل صحبت کنیم. از تاریخچه تصویرسازی گرفته تا تمام فوت و فن های آن در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. با ما همراه باشید.

نمونه تصویرسازی مد چیست
تصویر تاریخچه تصویرسازی مد

تاریخچه تصویرسازی مد

تصویرسازی درطول تاریخ با داستان‌پردازی عجین شده است. تاریخچه هنر تصویرسازی مد، به قبل از پیدایش خط و در دروان پارینه سنگی باز میگردد با استناد به اینکه در نقاشی های غار نشینان میشده نمونه هایی از طراحی هایی را مشاهده کرد که لباس ها و .. با ایده گرفتن از آنها ساخته شده اند.بطور مثال در سرزمین چین تحت تاثیر تعلیمات هنرمندانی چون‌لائوسه، تصویرسازی‌ حکایتی ‌اندرزگونه‌ از پدیده‌های طبیعی تلقی می‌شده است.
غرض اینکه تصویرسازی مد که منشا آن هنر نقاشی می‌باشد، قدمتی 500 ساله دارد و بطور ویژه از قرن 17 میلادی آغاز شده است. مجلات و تصویرسازی‎های مد تاثیر بسیار زیادی در روند رشد این هنر داشته‌اند. اکنون با وجود عکاسی و مدل‌های زنده هنوز هم تصویرسازی مد همانند دوران آغازین خودش اهمیت داشته و دارد و هنوز هم هستند افرادی که تصویرسازی را به خاطر وجه هنری آن ترجیح می‌دهند.

 

شاخه هنری تصویرسازی مد

این شاخه هنری که در دو وجه هنری-کاربردی قرار گرفت، خود را از دنیای محض هنر و صنعت رهایی بخشید و پیوند میان این دو در قرن بیستم شکل گرفت.
پردازش تصویرسازی مد بیشتر در دهه‌های اخیر انجام شد به گونه‌ای که با هجوم عکاسی و مدل‌های زنده از اهمیت آن در قرن بیست‌و‌یکم کاسته نشد زیرا هنری ملموس و فانتزی محسوب می‌‌شد که دنیایی لذت‌بخش‌تر از دنیای واقعی به بیننده اهدا می‌کرد.
شکل‌گیری تصویرسازی مد در ابتدا بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی داشت که به تدریج توانست جای خود را بین سبک‌های هنری باز کند و نه تنها برای تبلیغات و تجارت موثر باشد، بلکه در زینت‌بخشی طراحی داخلی نیز به کار رود.

 

تصویر تکنیک های تصویرسازی مد

تکنیک های تصویرسازی مد

مهارت تصویرگر مد در خلق طرح هایی خلاقانه و جدید است. تصویر گر مد می بایست چیزی را به تصویر بکشد که تا به حال وجود نداشته. در واقع او موظف است همواره دنیای جدید را به زندگی مخاطب وارد کند. موضوعات مختلف، تکنیک‌های اجرایی مختلف را نیز می‌طلبند. تکنیک دقیقا با فکر طراح در ارتباط است.
در قالب یک مثال ساده می توان مهارت های یک تصویرگر مد را با یک مترجم مقایسه کرد. در واقع یک تصویرگر مسلط به تمام اصول و تکنیک‌های کار همانند یک مترجم حرفه ای است که به زبان‌های مختلفی تسلط دارد.
سبک، یک پدیده ذهنی در ارتباط با زاویه دید فرد می‌باشد، درصورتی که تکنیک، با چگونگی اجرا و کیفیت مواد همراه است. تکنیک های تصویرسازی می تواند جلوه مد را بیشتر از پیش به مخاطب ارائه کند.اگر یک تصویرگر به تمام تکنیک های تصویر سازی مسلط نباشد نمی تواند آنچه در ذهن دارد را به زیباترین شکل ممکن به مخاطب ارائه دهد. در دنیای مد کیفیت طراحی و تصویرسازی تاثیر مستقیم در جذب مشتری دارد.

تصویرسازی مد به چه شکل صورت می‌گیرد؟

هدف اصلی یک نقاشی و یا یک تصویرسازی، ایجاد ارتباط با دنیای بیرون است. برای بسیاری از مردم این مسئله حائز اهمیت است که در یک لباس چطور به نظر برسند. این کار توسط طراحان مد به شیوه‌ای کاملا هنرمندانه و به روش‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. اما جای این سوال مطرح است که آیا آن دسته از طراحان مد که رسم و نقاشی را به طور حرفه‌ای یاد نگرفته‌اند، می‌توانند تصویرساز مد شوند؟
باید گفت امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و وجود نرم‌افزارهای کامپیوتری، این کار بسیار آسان شده است. بطوریکه می‌توان تا 90 درصد طراحی را با این نرم‌افزارها به انجام رساند.

عکس تکنیک های تصویرسازی در مد
تصویر هدف اصلی تصویرسازی مد چیست

هدف اصلی تصویرسازی مد چیست؟

نشریات و مجلات معتبری وجود دارند که برای پرکردن صفحات خود به تصویرسازی‌هایی نیاز دارند که برای این منظور به یک تصویرگر ماهر نیاز خواهند داشت که ایده مد نظر آنها را خلق کند. بسیاری از تولیدکننده‌های محصولات لوازم آرایشی، انتشارات و رسانه‌های فعال در زمینه مد به تصویرسازی مد نیاز دارند. یک تصویرگر می‌کوشد با ایجاد کردن و توسعه تصاویر، چیدمان‌هایی برای جلب توجه مشتریان ایجاد کند.
با ترکیب رسم و نقاشی دستی خودتان و ادغام آن با نمونه طراحی کامپیوتری، ایده‌ای جدید برای طراحی خود بوجود آورید. اما هنوز هم هستند کسانی که تا آخرین لحظه حیات کاری‌شان، در زمینه تصویرسازی مد، از تصویرسازی دستی در طراحی‌هایشان استفاده می‌کنند.

چطور یک تصویرساز مد شویم؟

برای ایجاد زمینه های لازم برای ورود به عرصه تصویرسازی مد، ابتدا باید در هماهنگی دست و چشم هنگام نقاشی کشیدن توانایی لازم را کسب کنید. بعد در قدم اول می‌توانید تصویر کسی که می‌شناسید را نقاشی کنید. آن شخص می‌تواند به یک مدل برای شما تبدیل شود. در قدم بعدی شما بایستی با آناتومی بدن انسان آشنایی داشته باشید بطوریکه بتوانید اندام انسان، عضلات او و حالت‌های مختلف بدنش را ترسیم کنید.
باید بتوانید از آغاز فر‌آیند ترسیم اندام یک انسان که از سر و گردن وی شروع می‌شود تا قسمت‌های پایینی بدن، یک نوع تعادل را حتما رعایت کنید. برای اینکه بتوانید از معادل‌های طراحی شده توسط سایر طراحان استفاده کنید می‌توانید عکس‌ها و تصاویری را که در برخی مجلات معروف وجود دارند، مشاهده کنید تا شما را در هر چه بهتر شدن یک طراحی خوب و دلچسب کمک کنند.

نمونه چطور یک تصویرساز مد شویم
تصویر نیازمندی‌های یک طراحی مد

نیازمندی‌های یک طراحی مد

ابتدا بایستی برای یک طراحی خوب، چندین مداد برای کارکردهای مختلف انتخاب کنید. یک نوع مداد ‌برای ترسیم اشکال، یک نوع برای سایه زدن و نوعی هم برای برجسته‌سازی لازم خواهید داشت. مدادهای رنگی معمولا کاربرد زیادی در طراحی دارند و عمدتا به 3 دسته مدادهای دانش‌آموزی، مدادهای حرفه‎ای و مدادهای قابل حل درآب تقسیم می‌شوند.
یکی از مسائلی که هنرجویان طراحی لباس از آن رنج می‌برند، شکسسته شدن مداد اعم از رنگی و سیاه سفید می‌باشد که این شکستگی معمولا در هنگام طراحی و یا رنگ‌آمیزی اتفاق می‌افتد. لذا هنرجویان بایستی درانتخاب مداد خوب دقت لازم را داشته باشند.

ایده های خلاقانه ذهن شما

گاهی اوقات یک ایده‌ی خلاقانه به ذهن شما خطور می‌کند؛، پس لازم است یک دفترچه طراحی مد به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز آن ایده را در آن یادداشت کنید و در مواقع لزوم به آن مراجعه و از آن استفاده کنید.
این دفترچه شامل تمام نقاشی‌هایی است که شما کشیده‌اید. این کار می‌تواند به ساده کردن طراحی شما کمک قابل‌ توجهی کند که البته جزئیات آن طراحی را می‌توانید در زمان‌های بعدی به آن اضافه کنید. همچنین کاغذهای مختلفی برای طراحی استفاده می‌شوند، کاغذ گراف کاغذی است با کیفیت بسیار بالا که می‌تواند مفید باشد. کاغذ روغنی معمولا برای کپی کردن الگوها یا تغییر دادن الگوها استفاده می‌شود.

تصویر ایده های خلاقانه ذهن شما
تصویر تصویرسازی مد با ماژیک

استفاده از ماژیک

 برای مشخص کردن رنگ، حجم، بافت و سایر ویژگی‌های یک طرح نیاز به ماژیک خواهید داشت. ماژیک به جهت تسهیل روند رنگ‌آمیزی و همچنین بالا بردن کیفیت کار جزو مناسب‌ترین و بهترین ابزار و وسایل طراحی لباس به شمار می‌آید. با کمی تمرین می‌توان سایه روشن‌های هنرمندانه‌ای بر روی طرح خلق نمود. پاکن‌ها از دیگر وسایل موردنیاز طراحی مد می‌باشند که به دلیل اینکه مدادهای رنگی طراحی مد و لباس چرب هستند، پاک کردن خطوط آنها دقت بسیار بالایی را می‌طلبد. در اثر پاک کردن های مکرر چربی مدادهای رنگی آب می‌شود و لکه‌های نسبتا پررنگی برجای می‌ماند.
برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید لازم است از پاک‌کن‌های خمیری شکل استفاده کنید. این نوع پاکن‌ها همانطور که از نام آن‌ها پیداست مانند خمیربازی بوده و می‌تواند شما را در بهتر پاک کردن سطوح مختلف یک طرح کمک کند. اسپری ثابت‌کننده اثر و محوکننده بی‌رنگ، از دیگر وسایل طراحی مد می‌باشند که هرکدام در جای خود کارکردهای مختلفی دارند.

نقش بدن انسان در تصویرسازی مد

سبک‌های مختلفی برای تصویرسازی مد وجود دارند که با مطالعه و تمرین بر روی اصول طراحی بدن انسان آغاز می‌شوند. اگر چه در ابتدا طراحی یک صورت مشکل به نظر برسد. اگر طراحی بدن را به هشت قسمت تقسیم کنید، سر انسان که یک قسمت از آن هشت قسمت بوده، می‌تواند با کشیدن یک خط عمودی در وسط صورت انجام شود.
تصویرسازان مد علاقه‌مندند هر حالت و منظره‌ای از یک مدل را ترسیم کنند و این در حالی است که نگاه افراد با یکدیگر کاملا متفاوت است. اختلاف سلیقه از همین جا شروع می‌شود. لذا طراحان مد با در نظر گرفتن این ویژگی در افراد سعی دارند حالت‌های مختلفی را از یک چهره در جلو چشم بیننده نمایان کنند و این امر بستگی به میزان خلاقیت و ایده‌پردازی طراح مد دارد.

تصویر نقش بدن در تصویر سازی مد
نقش نور در تصویرسازی مد

نور و سایه در تصویرسازی

همانطور که اکثر تصویرسازان مد می‌دانند نور و سایه در طراحی بسیار ضرورت دارند، چراکه زاویه ایستادن یک مدل را به تصویر می‌کشند. جهت نور باعث ایجاد اختلاف در سایه‌های طرح می‌شود. نورپردازی از جلو باعث می‌شود که یک شکل صاف ایجاد شود، اما باعث می‌شود که طراحی شما دوبعدی شود. این موضوع ممکن است کل تصویر را تحت تاثیر قرار دهد.
یک نوع نورپردازی که به نورپردازی رامبراند معروف است، یک طرف صورت تحت سایه عمیقی از سمت دیگر آن قرار می‌گیرد و مثلث کوچکی زیر چشم و روی گونه ایجاد می‌شود. این کار جلوه‌ای ایجاد می‌کند که امروزه بسیار محبوب و کاربردی می‌باشد.

نورپردازی لبه

نوع دیگر نورپردازی در طراحی مد، نورپردازی لبه می‌باشد که با استفاده از این روش نور در لبه سوژه قرار می‌گیرد.نوعی دیگری از نورپردازی وجود دارد که نور پس‌زمینه است و درواقع سوژه، جلوی نور را می‌گیرد و فقط نور از اطراف سوژه قابل مشاهده می‎باشد. این جلوه می‌تواند در راهروها قابل مشاهده باشد. افکت نورافکن می‌تواند تمرکز را روی نقطه موردنظر قرار دهد که این خود نوع دیگری از نورپردازی می‌باشد.
نتیجه ترکیب رنگ و نور بسیار قابل توجه است خصوصا اینکه در فضاهای باز و به دلیل وجود آسمان و خورشید، همان‌طور که دور می‌شویم نور منعکس شده هم کم می‌شود مگر در صورتی که منبع نور بزرگتر از آنچه که فکر می کنید باشد. تقریبا در اکثر طراحی‌هایی که دیده‌اید از این تکنیک نورپردازی انعکاسی استفاده شده است.

تصویر نورپردازی تصویرسازی مد

تصویرگران رشته‌ی تصویرسازی مد

جیسون بروکس

جیسون بروکس

جیسون بروکس سال 1969 در شهر لندن متولد شد. او در رشته طراحی گرافیکی در دانشگاه سینت مارتیز به تحصیل پرداخت. در سال 1990 جایزه بزرگ مد را برای نمایش مد به خود اختصاص داد.

مایکل کانتی

او سال 1955 در پاریس به دنیا آمد و از دانشگاه سوربن در رشته هنر و مرمت عکس فارغ‌التحصیل شد. کانتی در هر دو شاخه‌ی تبلیغات و تحریریه فعال است و با مجلات جیس وگ و مدام فیگارو همکاری تنکاتنگی دارد.

فرانسوا برتود

برتود متولد سال 1961 درکشور سوئیس است. تحصیلات خود را در رشته طراحی گرافیک به اتمام رساند. آثار وی با ترکیبی از مدل‌های عامه‌پسند و کلاسیک معنای تازه‌ای از زیبایی را به مخاطب می‌نمایاند.

روبن آلتریو

آلتریو در سال 1949 در یک خانواده اهل هنر در آرژانتین متولدشد. روبن آلتریو به روشی سریع و امپرسیونیستی کار می‌کند و شهرتش به عنوان یک حس‌گرا در سایه‌ها، حالت نور، رنگ‌های رنسانسی و قدرت تکنیکی در بهره‌گیری از قلم مو نهفته است.

ربه کا آنتونیو

آنتونیو درسال 1971 در نیوهمپ شایر انگلیس به دنیا آمد و در رشته طراحی مد و هنر در موسسه هنر و طراحی کنت تحصیل نمود. آثار هنری اش در مجلاتی نظیر بلک بوک، دکور، فلانت، نووا و لودد فشن به چاپ رسیده است. در نرم‌افزار فتوشاپ کار می‌کند.

ربه کا آنتونیو

کارلوس آپونته

آپونته متولد نیویورک و بزرگ شده پورتوریکو است. تکنیک‌های متنوع از جمله تکنیک‌های دیجیتال به کار می‌برد. وی از کلاژ هم استفاده می‌کند و اصلا قصد ندارد که رنگ پوست و مو یا طرح، جنسیت و بافت لباس را نشان دهد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله ما ابتدا به ذکر تاریخچه‌ای از تصویسازی مد پرداختیم که شروع آن طبق گفته مورخان این حوزه به قرن 17 میلادی برمی‌گردد. هنر تصویرسازی مد مانند هر هنری دیگر به یک سری لوازم و نیازمندی‌هایی محتاج است که بدون بهره‌گیری از آن‌ها این امر میسر نخواهد شد. هدف از این نوع از تصویرگری علاوه بر جنبه تبلیغاتی آن، برای ایجاد ارتباط با دنیای بیرون است.
پس از آن به ذکر تکنیک‌ها و هدف از این نوع تصویرسازی پرداختیم و گفتیم موضوعات خاص در تصویرگری تکنیک‌های خاصی هم می‌طلبد و همچنین به نقش بدن انسان در هنگام طراحی و اینکه چگونه و از کجا طراحی خود را آغاز کنیم اشاره کردیم.
در پایان با نام بردن از اسامی چند تن از هنرمندان عرصه تصویرگری مد و چگونگی کار آنها در این حوزه و موفقیت‌شان در طراحی انواع مدل‌ها و با موضوعات خاص پرداختیم. امید است این مقاله راه‌گشای تمامی کسانی باشد که می‌خواهند در این عرصه فعالیت کنند.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزش تصویرسازی