• تصویر تکنیک تصویرسازی با آبرنگ

تصویر سازی با آبرنگ

بدون شک تصویر سازی یکی از حوزه های جذاب هنری است که افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است. این هنر این روزها مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. در این مطلب نوعی از تصویر سازی را برای شما معرفی می کنیم که طرفداران زیادی دارد، تصویر سازی با آبرنگ که یکی از بی نظیرترین تکنیک های تصویر سازی می باشد، را در ادامه مطلب می خوانید.

تصویر تصویرسازی با آبرنگ
تصویر کار با آبرنگ

کار با آبرنگ

کار با آبرنگ آنچنان پیچیده نیست، شما می توانید با استفاده از آبرنگ، یک مفهوم ساده را به یک تصویر زیبا و جذاب بصری تبدیل کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه هنر و پا به عرصه گذاشتن طراحی دیجیتال، هنوز هم شگفت انگیزترین آثار هنری با استفاده از تکنیک ها و روش های سنتی نقاشی ایجاد می شوند. در این بخش ما رازهای موفقیت در تصویرگری با آبرنگ را با شما به اشتراک می گذاریم. اما پیش از اینکه به سراغ تکنیکی از تصویر سازی برویم، مختصری از تصویر سازی برای شما توصیف خواهیم کرد.

هنر تصویر سازی

هنر تصویر سازی در معنای ساده به معنی استفاده از یک تصویر است، این تصویر می تواند متن و یا پیامی را به مخاطب برساند. دنیای تصویر سازی، یک دنیای کاملا متنوع و جذاب است. شما در این دنیا، تصاویر واقعی و حتی تصاویر کاملا ساده را مشاهده می نمایید. هنر تصویر سازی در اغلب فضاها مانند کتاب ها، مجلات، تبلیغات و… کاربرد دارد. برای اینکه یک تصویرگر خوب باشید ابتدا باید بتوانید ایده های خود را در تصاویر بگنجانید و آن را به طرز ساده به بیننده انتقال دهید.
با دانستن مفهوم کلی تصویر سازی، حال به مهم ترین تکنیک آن که تکنیک تصویر سازی با آبرنگ می باشد می پردازیم؛

هنر تصویرسازی ابرنگ
تصویر نقاشی با آبرنگ

نقاشی با آبرنگ

نقاشی با آبرنگ در واقع یک تکنیک تصویر سازی است که با حل کردن رنگدانه رنگی در آب، اجرا می شود. این ماده هزاران سال است که هنرمندان زیادی را درگیر خود کرده است. در نقاشی با آبرنگ تکنیک های زیادی وجود دارد که هر کدام از آن ها نیازمند مهارت های خاصی می باشد که دنبال کردن و فراگیری آن ها خالی از لطف نیست.
به نقاشی که با آبرنگ انجام داده اید نگاه کنید! انعکاس سفیدی کاغذ در میان رنگ ها، یک درخشش بسیار زیبا و جادویی را ایجاد می کند که چشم هر بیننده ای را محصور این همه زیبایی می کند. پس برای جلوه بیشتر و بهتر این نقاشی، از قلم موهایی با سایزهای متفاوت استفاده نمایید و همچنین در انتخاب رنگ مرغوب نیز دقت کنید تا اثر شما دلنشین تر جلوه کند.

این تکنیک از تصویر سازی همانطور که گفته شد از همنشینی آب با رنگدانه های رنگی خلق می شود. خود کلمه آبرنگ به موارد رنگی گفته می شود که در داخل آب به راحتی حل می شوند. امروزه رنگ های حلال زیادی در بازار وجود دارد که هنرمندان از این امکانات استفاده کرده و بهترین آثار را خلق می کنند.
رنگ هایی که در اب حلال هستند، بسیار تغییر پذیر می باشند و به سرعت با محیط دچار کنش می شوند. در این شیوه از تصویر سازی بر خلاف نقاشی به سبک رنگ روغن که از رنگ های تیره شروع به نقاشی می کنند، در آبرنگ از رنگ های روشن شروع می کنند و لایه لایه آن را به رنگ های تیره تبدیل می نمایند.

تصویر حل کردن رنگ در آب
تصویر اشتباهات رایج در تکنیک آبرنگ

اشتباهات رایج در کار با آبرنگ

یکی از اشتباهات رایج میان عموم این است که تصور می کنند، آبرنگ به معنی مقدار زیادی آب بر روی قلم مو است، بسیاری از مردم فکر می کنند که شما باید آب زیادی استفاده کنید تا رنگ آن طور که باید بر روی سطح اجرا شود، اما برعکس، آبرنگ مربوط به میزان آب موجود در قلم موی شما نیست، بلکه مربوط به سرعت تبخیر آب بر روی سطح کاغذ شما است. این بدان معناست که هنگام رنگ آمیزی باید هوا و رطوبت هوا را نیز در نظر بگیرید.

مقدار آب با توجه به آب و هوا

اگر در یک روز آفتابی با رطوبت کم نقاشی می کنید، ممکن است لازم باشد که از آب بیشتری استفاده کنید. از طرف دیگر، بگذارید بگوییم شما در حال نقاشی با آبرنگ در نزدکی یک آبشار هستید، در این حالت باید از میزان کمتری آب استفاده کنید تا رنگ آمیزی خارج از کنترل نشود. به طور کلی، زمانی که می خواهید لایه های جدید از رنگ را در زمان مناسب اعمال کنید، این درست همان زمانی است که سطح رطوبت روی سطح کاغذ باید مطلوب باشد.
یک ویژگی جالب در مورد آبرنگ این است که می توانید رنگ را با با مقدار آب کم و یا حتی بدون اضافه نمودن آب بر روی سطح اعمال کنید. آبرنگ در واقع یک تکنیکی است که ویژگی های بسیار زیادی دارد.

تصویر آب و هوا و ترکیب آب و رنگ
تصویر تاریخچه کار با ابرنگ

تاریخچه نقاشی با آبرنگ

نقاشی با آبرنگ را می توان از دوران کهن جستجو کرد، آن زمان که مصریان قدیم درون غارهای اروپا نگارنوشت هایی ایجاد می کردند. اما تاریخ دقیق بهره گیری از این رنگ از زمان رنسانس آغاز می شود و تاکنون نیز ادامه دارد و دارای محبوبیت زیادی می باشد.
به عنوان اولین فردی که از آبرنگ به عنوان یک تکنیک نقاشی استفاده کرد می توان نقاش آلمانی، آلبرشت دورر را نام برد که از آبرنگ برای نشان دادن زیبایی های گیاهان و حیات وحش استفاده کرد. در آن زمان کتب مهمی از نقاشی با آبرنگ در کشور آلمان توسط هنرمندی به نام هانس بول رهبری می شد. به همین دلیل مهم ترین و قدیمی ترین سنت نقاشی آبرنگی، نقاشی از حیات وحش و گیاهان می باشد.

تصویرسازی با آبرنگ در دوره مصر

در زمان های دور طومارهای پاپیروس در مصر باستان، نقاشی های بر روی ابریشم و هچنین کاغذ برنج نمونه هایی از نقاشی با این تکنیک بوده است. ابتدایی ترین آبرنگ کاران، خطوط را با استفاده از قلم و مرکب رسم می کردند و در نهایت با استفاده از آبرنگ آن را رنگ آمیزی می کردند.

نمونه تصویرسازی مصریان
نمونه تصویرسازی قرن پانزدهم

تصویرسازی با آبرنگ در قرن های 15 و 16

آلبرشت دورر در سال های 1471 تا 1528 تکنیک های اساسی تصویر سازی با آبرنگ را پیش بینی کرده بود. او جزو اولین هنرمندانی بود که این سبک را پیش گرفت و تحقیقاتی را نیز در زمینه ترکیب آبرنگ و گواش بر سطح کاغذ انجام داد. یکی از نمونه های معروف این “تکنیک شاخ جوان” می باشد.

تصویرسازی آبرنگ در قرن 19

امروزه این سبک را به نقاشان کاتب انگلیس نسبت می دهند. این نقاشان حدودا زا اواخر قرن 18 تا اقرن نوزدهم فعالیت می کردند. در این دوران، نقاشی با آبرنگ اوج گرفت و به همین دلیل آن را عصر طلایی آبرنگ می نامیدند.در ابتدا هنرمندان این سبک، نقاشی های خود را با تکنیک گخش کردن رنگ، انجام می داند. این تکنیک را در ادامه به طور مفصل خواهید شناخت.

تصویر ویژگی های کار با آبرنگ

ویژگی کار با آبرنگ

رنگ های متنوع به همراه شفافیت رنگدانه ها و همچنین سفیدی کاغذ، ویژگی هایی هستند که تنها در کار با آبرنگ دیده می شوند. آبرنگ یک راه سریع برای ایجاد تصاویر بدیع و بی نهایت زیبا است. شما تنها با حرکات منظم قلم مو و کمی رنگ، می توانید در کمترین زمان، بهترین تصاویر را ایجاد کنید.
این یک روش تصویر سازی با رنگ های رقیق شده در آب است. رنگ های استفاده شده شفاف هستند و میزان تیرگی آن ها به مقدار آب مصرفی برای مخلوط کردن آن ها بستگی دارد. این رنگ ها را می توان در قالب های مختلف مانند، پالت، تیوپ و به صورت مایع یافت.

ابزارهای کار با آبرنگ

این تکنیک هم مانند تکنیک های دیگر نیازمند داشتن ابزار مناسب برای حصل نتیجه مناسب تر می باشد. ابزارهای این کار در سطح بازار بسیار رایج هستند و به راحتی می توانید آن ها را تهیه کنید.
رایج ترین سطح برای این کار، استفاده از کاغذ است. با تنوع وسیع کاغذهای موجود، مناسب ترین آن ها کاغذی است که وزن پایه بالاتری نسبت به کاغذهای معمولی دارد. این کاغذها در بافت ها و رنگ های مختلف پیدا می شوند.کاغذ، زمینه و پایه اصلی نقاشی با آبرنگ است، پس باید به بافت ان توجه ویژه ای نشان دهید، چرا که هر کدام از ویژگی های کاغذ می تواند بر کیفیت کار نهایی تاثیر بگذارد.

تصویر ابزار کار با آبرنگ
تصویر ورق آبرنگ

ورق آبرنگ

می توانید از ورق آبرنگ برای نقاشی استفاده کنید، اما در این صورت شما به تخته ای نیاز دارید که ورق را بر روی آن بچسبانید و با آن کار کنید، تنها توجه داشته باشید که تخته باید از هر طرف چند سانتی از کاغذ بزرگ تر باشد تا بتوانید لبه های طرح را به خوبی نقاشی کنید.

قلمو

ابزاری که بیشتر برای تصویر سازی با آبرنگ مورد استفاده قرار می گیرد، قلم مو است. با توجه به روشی که در آن به کار گرفته می شود، استفاده از رنگ های آبرنگی امکانات بسیاری مانند همپوشانی رنگ و یا درجه بندی رنگی را ارائه می دهد. همچنین می توان با استفاده از روش های مختلف مانند اسفنج وجلوه های مختلفی به تصویر بدهید.
در تصویر سازی با آبرنگ، قلم مو نایلونی بسیار کاربرد دارد، چرا که از نظر قیمتی بسیار ارزان هستند و کیفیت آن ها همانند کیفیت قلم موهای سمور می باشد.

تصویر ابزار قلمو در تکنیک ابرنگ
تصویر رنگ در تکنیک ابرنگ

رنگ

در نهایت رنگ ها هستند که می توانید آن ها را به صورت تکی و یا پالتی تهیه نمایید و با استفاده از آب و دیگر رنگ ها، طیف های مختلف رنگی را به دست آورید. رنگ ها کاملا در آب حلال می باشند و همانطور که ذکر شد آن را به صورت مایع و جامد می توانید خریداری نمایید.
برای استفاده از این رنگ ها نیازمند به یک پالت هستید، جایی که بتوانید رنگ ها را با آب و با یکدیگر مخلوط کنید. اگر پالت درب داشته باشد برای کار شما مناسب تر است، چرا که درب پالت باعث می شود تا رنگ شما به سرعت خشک نشود و اگر هر چند روز اسپری آب بر روی آن ها بپاشید، دوباره قابل استفاده خواهند شد.

مراحل تصویر سازی با آبرنگ

قبل از شروع تصویرگری از هر نوع، باید ابتدا ایده ای را که قرار است بر روی کاغذ بیاورید، را بررسی کنید. در ابتدا یک کاغذ بردارید و ایده کلی خود را بر آن پیاده کنید. پس از اتمام طرح اولیه، شروع به کار منظم با استفاده از یک قلم با نوک ظریف کنید، اطمینان حاصل کنید که رنگ بر روی کاغذ پخش نشود، همچنین باید کاغذ از نوع ضد آب باشد تا آبرنگ را حل نکند.
در مرحله بعدی با استفاده از آبرنگ و یا جوهر دلخواه خود سطح را رنگ آمیزی کنید. برای ابعاد بخشیدن به نقاشی، شروع به سایه زدن کنید، می توانید سایه زنی را با استفاده از مداد رنگی انجام دهید.
توجه داشته باشید که مهم ترین شرط در اجرای کارهای هنری، رعایت نظافت در رنگ گذاری و نیز رنگ برداری است. علاوه بر اینکه باید سطح کار تمیز باشد و در حین کار در صفحه لک اضافی ایجاد نکند، سرعت کار نیز امری بسیار مهم در تصویر سازی با آبرنگ است.

تصویر مراحل تصویرسازی آبرنگ
تصویر آموزش مراحل تکنیک آبرنگ

قلم موی خشک: در این تکنیک بر خلاف تکنیک اصلی آبرنگ که قلم مو را خیس می کنید، باید قلم مویی که حاوی رنگ است را بر روی کاغذی کاملا خشک بکشید و طرح ایجاد کنید. کاغذ شما نباید نم داشته باشد.
خیس در خیس: این تکنیک به معنی خیس کردن سطح کاغذ می باشد، یعنی علاوه بر خیس بودن قلم موی شما، کاغذ نیز باید خیس باشد.
خراشیدن رنگ: در این نوع تکنیک با استفاده از دم قلم مو و یا یک جسم تیز و سخت، بر روی رنگ های سطح کاغذ شیارهایی ایجاد نمود.
برداشتن رنگ: در این تکنیک رنگ های خشک شده بر روی کاغذ را می توان برداشت و یا آن ها را با آب حل کرد.

استفاده از نمک: با پاشیدن نمک بر روی رنگ خیس، تکنیکی جدید در آبرنگ ایجاد کنید. نمک ها مانند کریستال رنگ ها را با فاصله بر روی سطح پخش می کنند و فضای روشنی را در زیر سطح کار به وجود می آورند.
در این تکنیک ابتدا طرح خود را بر روی کاغذ رسم کنید، سپس قسمت هایی که می خواهیم از این تکنیک استفاده کنیم و بافت ایجاد کنیم را خیس می کنیم، سپس چند دانه نمک بر روی نقاط خیس می پاشیم و در نهایت با افزودن رنگ به آن ها بافت بسیار زیبایی در اطراف دانه نمک به وجود می آید. در پایان کار، زمانی که رنگ ها کاملا خشک شد، دانه های نمک را از روی کاغذ جدا می کنیم.
از این تکنیک برای به تصویر کشیدن هوای برفی می توانید استفاده کنید.

تصویر تکنیک نمک در تصویر سازی آبرنگ
تصویر تصویرسازی با اسفنج و آبرنگ

اسفنج: اسنفج دارای سوراخ های بسیار ریزی است که می توانید از آن برای رسم شاخ و برگ درختان استفاده کنید. به کارگیری اسفنج در کشیدن شن و ماسه در ساحل و همچنین کشیدن دیوارهای قدیمی بسیار مناسب می باشد.
در این تکنیک باید اسفنج را به رنگ آغشته کرده و بر روی کاغذ ضربه بزنید.
استفاده از الکل: پاشیدن الکل بر روی سطح کاغذ می تواند رنگ را پس زده و دایره های سفیدی ایجاد کند.
پاشیدن آب: استفاده از این تکنیک می تواند موجب ایجاد طرح هایی غیرقابل پیش بینی و جذاب شوند. از این تکنیک در کشیدن پس زمینه استفاده کنید و نتیجه بسیار چشم نوازی را خواهید دید.

پاشیدن رنگ: این تکنیک امروزه بسیار رایج شده است و هنرمندان با پاشیدن رنگ بر روی سطح بوم یا کاغذ، شکل های جذابی را خلق می کنند. از این روش در کشیدن پس زمینه تصاویر، یا درختان و گیاهان کاربرد مطلوبی دارد. همچنین این تکنیک بهترین تکنیک برای کشیدن تصاویر انتزاعی است.
استفاده از پلاستیک: با استفاده از پلاستیک می توانید، بافت هایی کاملا خاص، مانند ضخره و کوه ها را رسم کنید. در این تکنیک باید پلاستیک را به رنگ آغشته کرده و روی کاغذی که کاملا خشک است قرار دهیم. چروک های موجود در پلاستیک موجب ایجاد بافتهای ظریفی بر روی کاغذ می شود که زیبایی کار شما را دوچندان می کند.

تصویر دوره های تصویر سازی با آبرنگ

دوره های آموزشی

همانطور که دیدید نقاشی به وسیله آبرنگ، یکی از هنرهای محبوب و پرطرفدار به شمار می آید. بسیار از کسانی که به این هنر علاقه دارند به دنبال شرکت کردن در دوره های آموزشی آن هستند. آن ها می توانند پس از گذراندن دوره های آموزشی با کشیدن تابلو بوم های آبرنگی درآمد کسب کنند. در دوره های آموزشی این هنر حوزه های مختلفی آموزش داده می شود که ما آن ها را به طور مختصر بیان می کنیم؛

اصول اولیه طراحی

طرح افکنی و نحوه اجرای آن
معرفی ابزارهای ضروری برای طراحی
مفهوم آبرنگ
تاریخچه آبرنگ
انواع آبرنگ
آبرنگ های تیوپی و یا خمیری
انواع قلم موهای مناسب برای آبرنگ
تکنیک های نقاشی با آبرنگ

تصویر نقاشی و تصویرسازی با آبرنگ

نتیجه گیری

نقاشی و تصویرسازی با آبرنگ در تمام دنیا شناخته شده می باشد و دوره های آموزشی و تدریس این تکنیک در همه جای دنیا طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. در این مطلب با یکی از انواع متدهای تصویرسازی با عنوان تصویرسازی با آبرنگ آشنا شدید. اگر به هنر تصویرسازی علاقه دارید، وب سایت ما را دنبال کنید، تا شما را با مباحث جذاب متعددی آشنا کنیم. از اینکه در این مطلب با ما همراه بودید سپاسگذاریم. شما می توانید با نظرات و انتقادات خود راه روشنی را در نوشتن مطالب مفید برای ما ایجاد کنید. باشد که مقالات ما بتوانند بر مهارت های شما بیفزاید و از آن ها در جهت بهره گیری بهتر در این حرفه به شما یاری دهد.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزش تصویرسازی

5/5 - (8 امتیاز)