شغل تصویرسازی
اگر به عنوان یک هنرمند تمایل دارید تا بدانید آیا می شود از هنر نیز کسب درآمد کرد در این مطلب با ما همراه باشید چرا که قرار است از شغلی با نام تصویرگری پرده برداشته و معرفی جزئیات کامل آن بپردازیم.
جالب است بدانید که، تصویرسازی علاوه بر اینکه یک هنر میباشد میتواند یک شغل نیز تلقی شود به گونهای که میتوان از این هنر کسب درآمد هم کرد. در تصویرسازی پر رنگ ترین نقش، مربوط به هنرمند تصویرگر میباشد. چرا که همه چیز در این حرفه به تصویرگر بستگی دارد.
تصویرسازیهای انجام شده علاوه بر اینکه یک اثر هنری به حساب می آیند، در ارتباطات رسانهای و دیداری نیز کاربرد دارند. به همین دلیل تصویرگری در اصل یک شغل است تا یک هنر. اکنون در دوره ای زندگی می کنیم که در سایر مشاغل نیز به شغل تصویرگری نیاز میباشد و تصویرسازی جزو ارکان اصلی برخی از آنها محسوب میشود. به عبارتی دیگر آشنایی با اصول کلی تصویرسازی از جمله نیازهایی است که در اکثر غریب به اتفاق مشاغل احساس می شود.
در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در مورد شغل تصویرسازی و کارهایی که یک تصویرگر میتواند انجام دهد توضیح دهیم.
گزینههای شغلی تصویرسازی
در این بخش به توضیح زیر شاخه هایی می پردازیم که به با یکدیگر در ارتباط هستند و همه شان در نهایت به سر منشا تصویرسازی مربوط می شوند.
• انیماتور
• چاپگر
• هنرمند مفهومی
• تصویرگر
• طراح گرافیک
• برنامه نویس چند رسانهای
شغلهایی که مدرک شما در رشته تصویرسازی میتواند در آنها مفید باشد.
• مجری تبلیغات
• کارگر هنری
• مدیر هنر
• طراح مد
• هنرمند زیبایی
• استاد دانشگاه
توجه داشته باشید که کارفرمایان از هنرمندان در هر رشته تحصیلی که باشند برای کار کردن درخواست میکنند.
بنابراین نگران نباشید زیرا این مشاغل تنها محدود به این مواردی که گفته شد نیستند و برای این مشاغل چیزی که مهم است هنری است که هنرمند باید داشته باشد و مدرک تحصیلی ملاک آنها نمیباشد.حال هر کدام از این شغل ها به طور کامل توضیح میدهیم.
انیماتور
یک انیماتور، تصاویری تولید میکند که به این تصاویر فریم میگویند و زمانی که این تصاویر به صورت متوالی و با ترتیب خاص خود نمایش داده میشوند، یک توهم حرکتی ایجاد میشود که به آن انیمیشن میگویند. ترسیم این تصاویر میتواند از روی مدلها و یا عروسکهای دیجیتالی یا دستی انجام شود.
امروزه انیماتورها به ساخت انیمیشنهای دو بعدی، سه بعدی، استاپ فریمها و انیمیشنهای که با کامپیوتر تولید میشوند تمایل دارند و بیشتر در این زمینهها کار میکنند.
انیمیشنهایی که انیماتورها توسط کامپیوتر میسازند در تلوزیون، اینترنت و بازیهای رایانهای به کار میروند.
انیمیشنسازی به شدت متکی به تواناییهای هنری میباشد ولی با این وجود، نیاز به بستههای فنی در آن حس میشود و این نیاز و به دنبال آن نیاز به انیماتورهایی که با این بستههای فنی آشنایی داشته باشند، روز به روز بیشتر میشود.
چاپگر
مانند یک چاپگر، شما میتوانید تصاویری که طراحی کردهاید را با استفاده از روشهایی مانند حکاکی و لیتوگرافی بر روی صفحه، فلز، چوب، سنگ و یا مواد دیگر چاپ کنید. سپس یک چاپگر میتواند این تصاویر را با استفاده از ماشین چاپ بر روی سطوح دیگر نیز جابجا کند.
این سطوح میتوانند شیشه، کاغذ و یا پارچه باشند. بنابراین کار یک چاپگر چاپ تصاویری است که توسط تصویرگر، که میتواند خود تصویرگر نیز باشد، خلق شدهاند.
تصویرگر مفهومی
کار هنرمند مفهومی در تصویرسازی، ایجاد تصاویری است که باید یک مفهوم را برسانند. یک هنرمند مفهومی از تخیل و مهارت هنری خود استفاده میکند و تصاویری از موجودات، مردم، حالات و مکانهای مختلف ایجاد میکند که مفهوم خاصی را منتقل میکنند. هر داستانی بصری برای تعریف شدن نیاز به یک هنرمند مفهومی دارد بنابراین هنرمندان مفهومی در زمینههای زیادی مثل رسانهها، کتابها و فیلمها فعالیت میکنند.
انواع هنر مفهومی
انواع هنرهای مفهومی که شما میتوانید در این زمینهها تخصص پیدا کنید به شرح زیر است:
· شخصیت – تخصص در زمینههای شخصیتهای انسانی
· موجود – تخصص در زمینه شخصیتهای غیرانسانی
· محیطی – ایجاد صحنههای دقیق، از جمله تنظیمات داخلی و بیرونی و صحنههای خیالی
تصویرگر
یک تصویرگر، برای اطلاع رسانی، سرگرمی و ترغیب مخاطبان موردنظرش، دست به تصویرسازی میزند. معمولا یک تصویرگر با خلاصههای تجاری کار میکند و سبک و حال و هوای تصاویر را متناسب با این هدف نتظیم میکند.
تصویرگر معمولا در یک محیط طراحی خاص تخصص دارد مثل نقاشی، تصاویر دیجیتالی و یا عکاسی.
انواع تصویرگر
تصویرگری انواع مختلفی دارد که هر هنرمند در یکی از این انواع تخصص دارد. تصویرگران معمولا به صورت مستقل و خوداشتغالی کار میکنند. در اینجا چند مورد از این انواع را نام میبریم.·
تبلیغات : پوسترها، بوردها و مطبوعات·
انتشارات : کتاب·
کار شرکتی :مجلات، مقالات، روزنامهها، بروشورها و کاتالوگها·
مد : پیش بینی·
رسانه : تلوزیون، فیلم، بازی رایانهای، وب سایتها و …
حوزههای تخصصی نیز مانند تصویرگری پزشکی، علمی و فنی وجود دارد که در این زمینهها تصاویری که محصولات و فرایندها را با تکنیکهایی خاص و جدید برای کتب و مجلات، به نمایش میگذارند ایجاد شده است.
طراح گرافیک
کار طراح گرافیک بیشتر مربوط به تجارت است و در واقع برای سازمانها یک مارک بصری تولید میکند. طراح گرافیک فعالیتهای مختلفی انجام میدهد مانند کار کردن روی وب سایتها، کتابها، بازیهای رایانهای، بستهبندی محصولات و … .
مشتری و یا کارفرما توضیحات مختصری راجعبه کار و یا ایدهای که قصد پیادهسازی کردن آن را دارد، به طراح گرافیک میدهد سپس این طراح بر اساس توضیحات گفته و هدف کار، با خلاقیت ایدهها و مفاهیم را در قالب یک شکل نمایش میدهد، به گونهای که همگان قادر به درک آن هستند.
طراح گرافیک علاوه بر خلاقیت، باید دانشی بهروز از نرمافزارها داشته باشد و کار را به گونهای انجام دهد که علاوه بر رساندن منظور مورد نظر برای آن تجارت صرفه اقتصادی و زمانی نیز داشته باشد.
برنامه نویس چند رسانهای
یک برنامه نویس چند رسانهای با چیزهای مختلفی مثل صدا، متن، عکاسی دیجیتال، گرافیک، انیمیشن و ویدئو کار میکند تا بتواند محصولات جدید و بهروز را ایجاد کند.
برنامه نویس چند رسانهای تقریبا مانند طراح گرافیک کار میکند و تفاوت کار آنها در اصل کاری است که انجام میدهند. برنامه نویس چند رسانهای نیز مشخصات یک محصول چند رسانهای را از طراح آن میگیرد و با آن محصول در وب سایتها، بازیهای رایانهای، فیلمهای متحرک و برنامههای تلفن همراه به صورت تعاملی کار میکند.
یک برنامه نویس چند رسانهای یک مهندس نرمافزار و متخصص است که دانش کافی و لازم برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب با کار کارفرما را دارد و همچنین توانایی استفاده از محصول در سیستم عاملهای مختلف را نیز دارد.
رسانههای جدید و تعاملی، رسانههای دیجیتال و خدمات آنلاین و اینترنتی که امروزه در خدمت شما هستند، همگی کار برنامه نویس چند رسانهای میباشد.
مجری تبلیغات
مجری تبلیغات در یک آژانس تبلیغاتی یا چند سرویس دیگر فعالیت میکند که کار آن پیوند دادن مشتریان و آژانس تبلیغاتی به هم است. یک مجری تبلیغات کمپینهای تبلیغاتی را هماهنگ میکند و با همه افراد ارتباط واضح برقرار میکند. میتوان گفت مجری تبلیغات مانند یک مدیر عمل میکند زیرا مدیریت تمام کارها به عهده او میباشد.
مجری تبلیغات بایستی نیازهای مشتریان را از طریق ارتباط نزدیک با آنها و طرح و پرسیدن سوالاتی، درک کند تا بتواند پروژهای که مطلوب مشتری میباشد را به انجام برساند و تحویل دهد. او برای اینکه از به موقع تحویل دادن پروژه و بودجه آن مطمئن باشد، کارهای اداری و تبلیغاتی را نیز مدیریت میکند.
هنرمند هنری
هنرمند هنری دارای دقت بسیار زیادی است و با توجه به جزئیات مشکلات احتمالی طراحی را پیدا میکند و از بین میبرد. کارهایی که هنرمند هنری میتواند انجام دهد شامل روتوش، اصلاح طرح، شخصی کردن تایپوگرافی، تنظیم رنگها و تغییر اندازهها باشد. در حقیقت ناسازگاریهای موجود در طراحی را رفع میکند.
طرحهای تولید شده میتوانند در قالبها و کانالهای زیادی از جمله طراحی دیجیتال و گرافیک برای سایتها، رسانههای دیجیتال،بازاریابی الکترونیک و هنچنین چاپ استفاده شوند. آماده سازی هر کدام از این طرحها در قالب موردنظر برای استفاده کار هنرمند هنری میباشد.
کار هنرمند
کار هنرمند هنری تنها در پایان کار نمیباشد بلکه او از اول تا آخر پروژه همراه تیم خواهد بود و در هر مرحله از کار به رفع اشکالات میپردازد تا مطمئن شود که اثر هنری که تولید میشود نیازهای مشتری را به طور کامل برآورده میکند و بررسی میکند در که راهنماییها در یک مارک تجاری کامل شده باشند.
کار هنرمند هنری و طراح گرافیک ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و میتوان گفت با همپوشانی دارند. یعنی طرحی که توسط طراح گرافیک تولید میشود، در هر مرحله از تولید توسط هنرمند هنری بررسی میشود و بعد از رفع اشکالات طراح میتواند به سراغ مرحله بعد برود. با این وجود، هنوز هم شرکتهایی هستند که فقط از یک هنرمند هنری استفاده میکنند.
مدیر هنری
یک مدیر هنری همانطور که از عنوان آن نیز مشخص است کار مدیریت فعالیتها و پروژههای هنری سازمانهای مختلف را بر عهده دارد. در واقع یک مدیر هنری کار را برای برنامههای هنری و هنرمندان آسان میکند.
وظایف مدیر هنری شامل موارد زیر میشود:
. مدیریت جشنوارهها و مراکز هنری
. مدیریت سازمانهای هنری
. مدیریت شورهای هنری و مقامات محلی
. مدیریت تئاترها، گالریها و موزهها
طراح مد
یک طراح مد، در مورد مد روز تحقیق میکند و پیشبینی میکند که مصرفکنندگان، در سنین مختلف و با فرهنگهای متفاوت، به چه چیزهایی علاقه دارند. سپس از محیط اطراف و دنیای پیرامون کمک و الهام میگیرد و طرحهایی جدید و بر اساس نیاز و علاقه مصرف کنندگان تولید میکند.
طراح مد تنها در مورد طراحی تحقیق و تصمیمگیری نمیکند، بلکه در مورد پارچهها، رنگ پارچهها و الگوها نیز تحقیق و تصمیمگیری میکند. او برای هر طرحی که بخواهد تولید کند، ابتدا نمونههایی تولید میکند و همه چیز را روی آن نمونهها تنظیم میکند و تا زمانی که به نتیجه مطلوب نرسد، این کار را ادامه میدهد. در نهایت در صورت رضایت داشتن از طرح از نظر تمام جنبهها، محصول نهایی را تولید میکند.
وظایف طراح مد
وظایف یک طراح مد بستگی به شرکتی دارد که در آن مشغول به کار میباشد. یا حتی ممکن است یک طراح مد تنها برای خود کار کند و در هیچ شرکتی مشغول نباشد. در شرکتهای بزرگ، طراح مد به عنوان بخشی از تیم طراحی آن شرکت محسوب میشود و زیر نظر یک مدیر کار میکند. در صورتی که در شرکتهای کوچک که معمولا دارای یک تیم طراحی قوی نمیباشند، طراح مد ممکن است تمام مسئولیتهای طراحی را بر عهده داشته باشد.
طراحی مد نیز خود شامل زیرشاخههایی میشود. مانند طراحی لباس ورزشی، لباس بچگانه، لباس مجلسی، کفش و یا حتی لوازم جانبی. بنابراین هر طراح میتواند در یکی از این زیرشاخهها تخصص داشته باشد و فعالیت کند.
انواع طراحی مد
زمینههای اصلی کار برای طراحان مد به شرح زیر میباشد:
. مد خیابانی: اکثر طراحان مد در این زمینه فعالیت میکنند و معمولا لباسهای طراحی شده برای این زمینه، به صورت انبوه تولید میشود. چیزهایی که در این نوع مد تاثیر دارند، فصلها، الگوی خرید خریداران و … میباشد. مد خیابانی بیشتر از هر چیزی تحت تاثیر رسانه میباشد و از نظر تجاری قوی است.
. ستها : در این نوع طراحان مجموعههای آمادهای برای پوشیدن طراحی میکنند که در آن هر چیزی که نیاز است برای پوشیدن وجود دارد و از هر نظر تمام اجزای این مجموعه با هم متناسب هستند. یک مجموعه کامل و آماده برای پوشیدن. این نوع طراحیها نسبت به دیگر طراحیهای مد کمتر تولید میشوند. چراکه افراد خاصی هستند که این نوع مد را میپسندند و قیمت آنها نیز نسبت به خرید تکی هر کدام از اجزای آن مجموعه بیشتر میباشد.
هنرمند زیبایی
یک هنرمند زیبایی، معمولا در یک زمینه و موضوع خاص تخصص دارد و همانطور که از اسمش نیز پیداست روی زیباییهای یک اثر کار میکند. زیباییهای یک اثر یعنی پیادهکردن ایدهها به روشی غیرمنتظره و جدید و برقراری ارتباط به بهترین شکل ممکن.
یک هنرمند زیبایی میتواند به طور مستقل خود آثاری را خلق کند و آنها را مستقیما و یا از طریق یک واسطه مانند یک گالری به کسانی که علاقه به این آثار دارند بفروشد. همچنین از یک هنرمند زیبایی در یک کار تحقیقاتی نیز میتوان استفاده کرد و از خلاقیتهای او برای کار بهره گرفت. با این کار هنرمند زیبایی با اکتشافات مفهومی به دانش کمک میکند.
انواع هنرهای زیبا
یک هنرمند زیبایی در زمینههای مختلفی میتواند کار کند. این زمینهها عبارتند از:
· آنالوگ (نقاشی، کلاژ، مجسمهسازی و نصب)
· دیجیتال (صدا، تصاویر متحرک و روایتهای تعاملی)
· مفهومی (ایدههای هدایت شده، آزمایشات خلاقانه، سوالات تحقیقی و نظریهها
استاد دانشگاه
یک مدرس تحصیلات عالی، برای آموزش دادن به دانشجویان باید خود در آن موضوع تخصص داشته باشد. روشهای تدریس که یک استاد میتواند به کار ببرد شامل سخنرانی، نمایشهای علمی، آموزش الکترونیکی، سمینارها و کارهای میدانی میباشد. در این راستا امروزه فنآوریهای چند رسانهای رواج دارد که روز به روز نیز افزایش مییابند.
یک استاد دانشگاه میتواند کارهای تحقیقاتی انجام دهد و یا اینکه در بخش تحقیقاتی موسسه فعالیت کند. همچنین میتواند کتابها یا مقالاتی را منتشر کند و با این کار به ارتقا سطح علمی و اعتبار موسسه کمک کند.
طراح وب
یک طراح وب، با توجه به نیازهای مشتریان، با مهارتهای فنی و غیرفنی خود، برای ایجاد صفحات وب برنامهریزی و کدگذاری میکند. یک طراح وب علاوه بر اینکه برای ظاهر سایت کار میکند بایستی دانش فنی برای کار کردن با آن را داشته باشد. پس از طراحی یک سایت نیز ممکن مسئولیت نگهداری و پشتیبانی از آن را داشته باشید.
نکته دیگری یک طراح وب بایستی آن را رعایت کند، پاسخگویی صفحاتی که طراحی کرده، در دستگاههای مختلف است. زیرا امروزه کاربران با دستگاهها متفاوتی مثل تلفنهای همراه، رایانهها لوحی و رایانههای رومیزی به این صفحات مراجعه میکنند. بنابراین آزمایش صفحات ایجاد شده بر روی دستگاههای مختلف یکی از جنبههای مهم کار طراح وب میباشد.
کارفرمایان این رشته
کارفرمایان در رشته تصویرسازی میتوانند آژانسهای تبلیغاتی بازاریابی، شرکتهای طراحی گرافیکش، شرکتهای طراحی وب یا انیمیشن و ناشران کتاب و مجلات باشند. دانشجویان فارغالتحصیل شده از این رشته نیز در زمینههای مختلف هنرهای خلاق و طراحی میتوانند کار کنند.
اکثر تصویرگران خود اشتغالی دارند و به صورت خصوصی از مشتریان خاص پروژره میگیرند.
پروژههای مختلفی که یک تصویرگر به صورت مستقل میتواند روی آنها کار کند عبارتند از پوسترهای فیلم، کارت تبریک، پوسترهای هنرهای زیبا، بیلبوردها، بستهبندی، تبلیغات انیمیشن، فیلمهای کوتاه و نمایشهای تلوزیونی.
نتیجهگیری
در این مقاله در مورد شغل تصویرسازی صحبت شده است. تصویرسازی علاوه بر اینکه یک هنر است و فرد برای سرگرمی به سراغ آن می رود میتواند یک شغل نیز باشد به گونه ای که، فرد از آن درآمد کسب کند. تصویرگری خود یک واژه کلی است و در اصل برای خلق یک کار تصویرسازی، افراد زیادی باید با هم کار کنند تا یک طراحی کامل و مطلوب صورت گیرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش رسانهها، نیاز به تصویرگری بیش از پیش احساس میشود و به جرئت میتوان گفت کسی که به هنر تصویرگری علاقه دارد و در آن حرفهای میشود نگرانی از بابت کار کردن و شغل آینده اش ندارد. در این مقاله چند مورد از مشاغلی که تصویرگر میتواند در آن زمینه تخصص پیدا کند.
از همراهی شما عزیزان کمال تشکر را داریم و خواهشمندیم در صورت وجود هر گونه مشکل یا کم و کاستی در این مطالب ما را مطلع کرده و دانش خود را با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم هر چه بهتر خدمت رسانی کنیم.
جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزش تصویرسازی
مرکز تخصصی آموزش های تصویرسازی
آموزش تصویرسازی .
کلاس تصویرسازی
آموزشگاه تصویرسازی
دوره تصویرسازی